Dehaların Düşünme Tekniği: Zihin Haritaları

13.02.2013 14:14

 https://www.aythink.com.tr/blog/dehalarin-dusunme-teknigi-zihin-haritalari/

      Zihin Haritası Tekniği günümüzde artık birçok öğrencinin ve çalışanın hayatının parçası olmuş önemli bir kavramdır. Günlük yaşamında zihin haritalarını kullanan herkesin çok iyi bildiği gibi not almadan, öğrenmeye sınırsız bir bilgi akışına olanak tanıyan bir araçtır. Peki, nedir tama olarak bu zihin haritaları?

Zihin Haritaları öğrenmede, not almada, sunumda ve hayatımızın her alanında kullanabileceğimiz ve kullandığımız takdirde de daha başarılı olacağımız bir araçtır. Beynimiz her zaman desenleri ve konunun bütününü görmeye eğilimlidir. Gestalt’ın bütünlük eğitiminde de bu şekildedir. Zihin devamlı verilen bilgiyi tamamlamak ister. Bu isteğinizi doyurmanın yolu da Zihin Haritası kullanmaktan geçer.  Çünkü zihin haritası bir konunun bütününü görmenizi sağlar. Sonra ana hatlarını görürsünüz, daha sonra da detaya iner.

Zihin haritası yapmak için beynin tamamının çalışması ve düşünme esnasında nöronların yeni bağlantılar kurmak için hızla hareket ettiği sinerjik düşünme gerekir.

Dâhiler de önce bütünü hayal eder. Einstein yaratıcı hayalleri sayesinde evrenin şeklini görebilmiştir. Leonardo Da Vinci tüm zihinsel becerileriyle not almıştır.

Şekil 1- Leonardo Da Vinci bu şekilde not tutuyordu.

Dehaların bir ortak özelliği çok not almaları ve onlar için önemli olan konuları resimlemeleriydi.

 

Şekil 2- Einstein’ın notlarından bir örnek

Oysa ne yazık ki, okullarda öğrencilerden istenen çarşaf gibi notlar almaları. Aldıkları notlara her gün geri dönüp bakmaları. Not almayı bilemeyen öğrenciler, konuyla ilgili gerekli ve gereksiz olan her şeyi kağıda yazmaya başlarlar. Öğretmenin ağzından çıkan her kelimeyi not alma eğiliminde olurlar. Sonra geri dönüp, çalışmak istediklerinde ise karşılarında duran sadece bir kelime yığınıdır. Ne önlerindeki bu karmaşayı okumak isterler ne de içlerinden artık ders çalışmak gelmektedir. Notları kapatır, hayatlarına devam ederler.

Aynı notları zihin haritası yaparak tutan öğrenci ne yapar? Kendi oluşturduğu renkli ve az yazılı resme bakar. Her baktığı kelime ve o kelimenin karşısında duran kelime ona konunun bütününü hatırlatır. Sadece bu resme bakarak zihninden tekrar etmesi ve ilerleyen günlerde sadece beş dakikasını bu işe ayırması tüm sene boyunca konunun aklında kalmasını sağlar.

Zihin haritası yapmanın avantajları

  • Öğrenci, kendi kelimeleriyle not alır
  • Öğretmenin ağzından çıkan her kelimeyi yazmaz
  • Anahtar kelimeleri tanır
  • Daha hızlı not alır
  • Not tutarken, daha önce söylenenleri unutma stresi yaşamaz
  • Konunun bütününü görür
  • Konunun detaylarına da hakim olur
  • Konuyu tekrar etmekten kaçmaz
  • Tekrar süresi oldukça kısadır
  • Akılda kalma süresi uzundur

 

Şekil 3- Bir öğrencimizin coğrafya dersi notları